Ja hi ha resolució del TEAC que tracta sobre l’abast de la no subjecció a IRPF de la donació de participacions (empresa familiar).

En cas de donacions de participacions i accions (empresa familiar) que es fan per part de majors de 65 anys, que deixen el càrrec a la societat, etc… la no subjecció (diferiment) a IRPF es calcula de forma proporcional.

Només s’aplica la no tributació (diferimenta IRPF proporcional als actius afectes (com passa a impost sobre succesions, donacions i impost sobre el patrimoni).

Per tant, si entre els actius de la societat hi ha béns no necessaris per l’activitat (estalvis, immobles llogats no afectes a cap activitat, etc..) el benefici fiscal a IRPF s’ha de calcular amb la seva deguda proporció.

A la resolució es diu:

En una extensa argumentación, se defiende, en resumen, que el Tribunal Supremo se ha pronunciado sobre la aplicación de la proporcionalidad prevista en la normativa del Impuesto sobre Patrimonio (IP) en el Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones (ISD), pero en ningún caso respecto al IRPF. En este sentido, destaca que no cabe aplicar la figura de la analogía para considerar aplicable dicha proporcionalidad en ámbito del IRPF. Además, la normativa de este último recoge en el artículo 33.3 LIPRF unos límites propios (plazo mínimo de afectación y subrogación del donatario) no existiendo previsión semejante en los otros tributos.

Este TEAC, por las razones que se detallan a continuación, considera que procede, como hizo la Inspección, aplicar la regla de proporcionalidadAsí, se entiende que el diferimiento de la ganancia patrimonial no alcanza a la totalidad, sino sólo a la parte que se corresponda con el valor de las participaciones teniendo en cuenta la afectación.

ACCÉS A LA RESOLUCIÓ