Dues recents sentències del Tribunal Suprem han establert com a criteri que les quanties pagades en concepte de PENSIÓ COMPENSATÒRIA AL CÒNJUGE (art. 55 L’IRPF), es poden aplicar a la renda, des de la subscripció del conveni i, per tant, abans de la sentència, si aquest conveni és ratificat judicialment.
Són bones notícies per aquells que han de fer pagament de la pensió, i no tan bones per aquells que les hagin de percebre.
El criteri establert a les consultes vinculants d’hisenda, que fins a la data s’havien emès i que no permetien aquesta pràctica (per ex. V1846-23) ha estat superat.L’article 55 de la Llei de l’IRPF informa:
Artículo 55. Reducciones por pensiones compensatorias.
Las pensiones compensatorias a favor del cónyuge y las anualidades por alimentos, con excepción de las fijadas en favor de los hijos del contribuyente, satisfechas ambas por decisión judicial, podrán ser objeto de reducción en la base imponible.
D’acord amb la redacció d’aquest precepte 55, la redacció de l’article 64 de la llei de l’IRPF corresponent a les pensions d’aliments als fills i afegint que les consultes tributàries no discriminaven el moment a partir del qual es podien aplicar aquests pagaments (cònjuge o fills), podria ser viable recuperar IRPF amb motiu de pagaments de pensions d’aliments als fills abans de la sentència dels exercicis no prescrits.
Artículo 64. Especialidades aplicables en los supuestos de anualidades por alimentos a favor de los hijos.
Los contribuyentes que satisfagan anualidades por alimentos a sus hijos por decisión judicial sin derecho a la aplicación por estos últimos del mínimo por descendientes previsto en el artículo 58 de esta Ley, cuando el importe de aquéllas sea inferior a la base liquidable general, aplicarán la escala prevista en el número 1.º del apartado 1 del artículo 63 de esta Ley separadamente al importe de las anualidades por alimentos y al resto de la base liquidable general. La cuantía total resultante se minorará en el importe derivado de aplicar la escala prevista en el número 1.º del apartado 1 del artículo 63 de esta Ley, a la parte de la base liquidable general correspondiente al mínimo personal y familiar incrementado en 1.980 euros anuales, sin que pueda resultar negativa como consecuencia de tal minoración.